In deze lezing besteden we aandacht aan hedendaagse kunstenaars die de natuur centraal stellen in hun werk. De Italiaanse beeldhouwer Giuseppe Penone (1947), die zijn artistieke wortels in de Arte Povera-beweging uit het eind van de jaren zestig heeft, maakt bijvoorbeeld beelden en installaties van natuurlijke materialen zoals steen, hout, klei en delen van planten. Thomas Grünfeld (1956) stelt als kunstenaar-preparateur nieuwe hybride dieren samen en noemt ze vervolgens Misfits. Hoe geslaagd deze misbaksels zijn, zullen we in de lezing vaststellen.
Ook in het oeuvre van Damien Hirst (1965) komen veel dieren voor, zoals haaien, koeien en vliegen. Niet opgezet, maar op sterk water gezet. Vaak dragen deze werken lange titels die niets te maken lijken te hebben met het beest. De Belgische kunstenaar Koen Vanmechelen (1965) is al jaren bezig met een levend kunstwerk- in-wording: Cosmopolitan Chicken Project, een wereldomspannend kruisingsproject dat niet streeft naar raszuiverheid, maar naar de geboorte van de Kosmopolitische Kip.
De natuur en Oosterse denkwijzen zijn belangrijke elementen in het werk van herman de vries (1931). Verandering en tijdelijke ordeningen zoals die heersen in de natuur, komen bijvoorbeeld tot uitdrukking in werken met gevallen boombladeren of in een verslag van een onderzoek naar planten gevonden op een afgeperkt stuk weiland. Ook Mark Dion (1961) is gefascineerd door manieren waarop de mens probeert de wereld te ordenen. Zo vind je in zijn werk elementen uit de archeologie en de ecologie. De Nederlandse land artist Will Becker (1967) maakte in de Verbeke Foundation een kunstwerk van oude wilgenbomen die hij met elkaar vervlocht. Second Life is een meerjarig project om het groeiproces van de natuur te manipuleren.
Aanleiding voor deze lezing is de tentoonstelling van het werk van de Poolse kunstenaar Magdalena Abakanowicz (1930–2017), die het TextielMuseum, Het Noordbrabants Museum en het Provinciehuis Noord-Brabant samen brengen (18 april t/m 24 augustus 2025).